مروجان کتابخوانی تقدیر شدند

کدخبر: 2287124

آیین پایانی پنجمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی بعدازظهر چهارشنبه ۳۰آبان ماه، همزمان با هفتمین روز از هفته کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آیین پایانی پنجمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی بعدازظهر چهارشنبه 30آبان ماه، همزمان با هفتمین روز از هفته کتاب که به نام «کتاب، وحدت ادیان، اقوام و مذاهب» نامگذاری شده، با حضور محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی‌پور؛ دبیر بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل خانه کتاب، علی اصغر سیدآبادی؛ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراهیم حیدری؛ مدیر دفتر مطالعات برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مروجان کتاب‌خوانی و اهالی کتاب در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

دین، اخلاق و وحدت از طریق کتاب منتقل می‌شود محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بسیار خرسندم که در جمع مروجان کتاب، دانایی و خردمندی حضور دارم. کتاب منبع تمامی خیرات است و از قدیم گفته می‌شود که کتاب از خیرات پایه است که به صورت طبیعی در ذات آدمی نهادینه شده‌است و باید با تشویق و تمجید تکمیل شود گرچه گرایش به دانایی و کتاب حد و مرزی ندارد. وی افزود: جستجوگری برای مردم، دانشجویان، دانش‌آموزان و... بدون کار مروجان امکان‌پذیر نیست و این کار از هر صدقه‌ای ارزش بالاتری دارد. کشور ما زمانی از نظر تولید و انتشار کتاب زبانزد تمام دنیا بود برای مثال کتاب ابن‌سینا بدون هیچ‌گونه امکانات ارتباطی در دانشگاه پاریس تدریس می‌شد. جوادی تاکید کرد: تقدیر واقعی از مروجان کتاب توسط خداوند متعال انجام می‌شود که به مردم ایران کمک می‌کنند تا به خردورزی و دانایی برسند و این کار را بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت و توقعی از کسانی که از دستاورد تلاششان استفاده می‌کنند، انجام می‌دهند. خداوند اجر واقعی را به آن‌ها خواهد داد و قدرشناس واقعی مروجان کتاب، کودکانی هستند که سال‌ها بعد به رتبه‌های بالایی می‌رسند و آن جایگاه را مدیون این مروجان هستند. وی ادامه داد: در شکل‌گیری شبکه مروجان کتاب‌خوانی افراد بسیاری کمک و همکاری کردند و امید ما این است که سال به سال این جشنواره پربارتر شود و در روستاها نیز فعال شود. دین، اخلاق و وحدت همگی از طریق کتاب منتقل می‌شود و مروجان کتاب مسئول این کار هستند. امیدوارم که دستاورد کار این عزیزان را بزودی در جوانانی که رشد می‌کنند، مشاهده کنیم.

لزوم به رسمیت شناخته شدن فعالیت‌های مروجان کتاب علی‌اصغر سیدآبادی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: اهمیت کار ترویج کتابخوانی به داوطلبانه‌بودنش است و هر کار داوطلبانه‌ای تاثیر اساسی بر جامعه می‌گذارد. طبق حرف‌ها و بررسی با مروجان کتاب و کتابخوانی، یکی از مشکلات این گروه این بود که فعالیت‌هایشان به رسمیت شناخته نمی‌شد و ما به فکر به رسمیت شناختن این فعالیت در جامعه هستیم. سیدآبادی ادامه داد: هدف ما از برگزاری جشنواره این بود که مروجان فعال کتاب که در سراسر کشور فعال هستند در این جشنواره ضمن تعامل و آشنایی با یکدیگر، مورد تقدیر قرار گیرند. وی با بیان اینکه ما بعد از برگزاری اولین دوره جشنواره به این فکر افتادیم که این جشنواره را با حضور مردم برگزار کنیم، اضافه کرد: اگر دولت بتواند از فعالیت‌های مردم حمایت کند و بتواند فعالیت تسهیل‌گری داشته باشد، قطعا بهترین کار را انجام داده است. سیدآبادی افزود: شبکه گروه‌ ترویج کتابخوانی، نهادی غیردولتی متشکل از گروه‌های فعال ترویج کتابخوانی است که نهادی هماهنگ‌کننده برای فعالیت ترویج کتاب است. وی تصریح کرد: یکی از کارهای مهم و اصلی این گروه این بود که هرگز تکراری نبوده و در مناطق تکراری هم انجام نمی‌شد و این توان محدود به طور عادلانه در تمام کشور صرف شود. من امیدوارم این فعالیت‌ها ادامه پیدا کند و دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش تسهیل‌گر و حمایتی از فعالیت‌های داوطلبانه داشته باشد. سیدآبادی بیان کرد: کسی که کار داوطلبانه انجام می‌دهد، نیازمند تقدیر نیست و اگر از آن‌ها تقدیر نشود، بازهم کار خود را انجام می‌دهند و ما با انجام این کار خواهان این بودیم که بر تعداد این مروجان اضافه شود. فرمهر منجزی، دبیر پنجمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی و مترجم کتاب کودک و نوجوان نیز به ارائه خلاصه‌ای از فعالیت‌های مروجان کتابخوانی و جشنواره حاضر پرداخت.

اعلام برگزیدگان پنجمین جشنوره مروجان کتابخوانی در پایان این برنامه بیست و چهار نفر از افراد و نهاد‌های برگزیده و شایسته تقدیر پنجمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی معرفی شدند. داوری مرحله نهایی این رقابت را محمد رهبانی، کاظم حافظیان، مهدی الماسی، محمود برآبادی، محسن حاج زین‌العابدین، مینا حدادیان انجام دادند. در این دوره از جشنواره بیش از یک صد و شصت شهر و روستا، صد‌ها طرح و ایده ترویج کتابخوانی به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند و پنجاه و هفت اثر به مرحله نهایی راه یافت و در نهایت بیست و چهار اثر برگزیده و تقدیر شدند. در بخش سازمان‌های مردم‌نهاد و غیر‌دولتی، تشکل «یاران کتاب داراب» به عنوان برگزیده این جشنواره انتخاب شد. همچنین انجمن فرهنگسازان محیط زیست از برازجان و سازمان مردم‌نهاد فانوس به عنوان طرح‌های شایسته تقدیر معرفی شدند. در بخش خصوصی و مراکز خدمات عمومی نیز بیمارستان آیت‌الله یثربی کاشانی از کاشان به عنوان برگزیده منتخب شد. همچنین در بخش فضای مجازی و مروجان الکترونیکی سمیرا ناطقی از تهران به عنوان نفر برگزیده و ناصر عبداللهی از اشنویه به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد. در بخش معلمان جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی علی مرادی از سربیشه، به عنوان نفر برگزیده و علی نجفی از تربت حیدریه به عنوان شایسته تقدیر شناخته شد. در بخش دانش‌آموزان نیز فاطمه صدیق، از تهران از سوی هیات داوران به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد. در بخش رادیو تینا میرکریمی از تهران به عنوان نفر برگزیده انتخاب شد. در بخش کتابداران اکرم قائد رحمتی از درود به عنوان برگزیده و فاطمه گل‌حقیقت از اوز و محمدرضا عزیزی از همدان فارس به عنوان شایسته تقدیر شناخته شدند. در بخش کتابفروشان نیز اکرم عطائیان از کتابکده سروآزاد از تربت حیدریه به عنوان برگزیده و بابک طبرسی از کتابسرای بابک از آمل شایسته تقدیر معرفی شدند. همچنین در بخش نویسندگان و مترجمان ابراهیم باقری حمیدآبادی از ساری به عنوان برگزیده و حمید زارعی از خورموج به عنوان شایسته تقدیر شناخته شدند. در بخش بین‌الملل لیلا مکتبی‌فرد از مونیخ به عنوان نفر برگزیده مشخص شدند. در بخش دانشجویان ساجد آدم پیرا از چابهاربه عنوان نفر برگزیده مطرح شدند. در بخش کتابداران مدارس شیدا میرزایی از تهران به عنوان نفر برگزیده انتخاب شدند. در بخش استمرار ظریفه قاسم‌پور از نسیم‌شهر، در بخش بازنشستگان حسین سیدی‌زاده از بجنورد، در بخش مهد کودک هما دهقان منشادی در مهدکودک هرمان و بارمان از صفائیه به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند. همچنین در بخش امامان جماعت حجت‌الاسلام حسین بابایی از کاشان و در بخش استانی نیز استان یزد به دلیل برنامه‌هایش شایسته تقدیر شناخته شدند. بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ 24 آبان تا 1 آذرماه با مشارکت بیش از 60 نهاد و سازمان در سراسر کشور برگزار می‌شود. انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: