ارکستر ملی خود را برای اجرا با شاه‌زیدی و علیشاپور آماده می‌کند / این اجرا را از دست ندهید

کدخبر: 2294261

ارکستر ملی ایران تمرین‌های خود را پیگیری می‌کند تا با رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی علی‌اصغر شاه‌زیدی و حسین علیشاپور به صحنه برود.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا ، صبح امروز شنبه 24 آذر 1397، ارکستر ملی ایران در طبقه سوم ساختمان بنیاد رودکی به تمرین پرداخت تا خود را برای اجرای آخر هفته آماده کند. ارکستر ملی قرار است پنجشنبه 29 آذر 1397 در «شب یادمان استاد علی تجویدی» برخی از آثار این آهنگساز بزرگ را اجرا کند. در اجرای پیش رو فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی خواهد بود و حسین علیشاپور و علی اصغر شاه زیدی به عنوان خوانندگان ارکستر روی صحنه می آیند.

تمرین ارکستر ملی برای "وداع" به روایت عکس

در حاشیه تمرین ارکستر ملی، شهبازیان، شاه زیدی و علیشاپور در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به پرسش های آنان پاسخ دادند.

نمی توانیم همه آثار تجویدی را اجرا کنیم

فریدون شهبازیان (رهبر ارکستر ملی) در خصوص این برنامه گفت: ما برنامه ارکستر ملی تا پایان سال را پیش از این هم اعلام کرده بودیم اما نکته ای جا افتاده بود و آن اجرای آقای جمال الدین منبری و پوریا اخواص بود که قرار بود در همین ماه روی صحنه بروند اما به دلیل مشکلاتی که از نظر زمانبندی پیش آمد عقب افتاد و کارمان با آقای علی اصغر شاه زیدی و حسین علیشاپور به این ماه منتقل شد.

او ادامه داد: ما بخش مربوط به آقای شاه زیدی را در چهل ستون اصفهان برای دو شب اجرا کرده بودیم و همان برنامه را اجرا می کنیم. شبِ یادمان علی تجویدی، آهنگساز بزرگ مملکتمان است و ما نمی توانیم همه کارهای ایشان را اجرا کنیم چون آهنگ های ایشان بسیارند. ما از میان آثار استاد تجویدی 10 قطعه را در برنامه ای که پنجشنبه 29 آذر روی صحنه می رود، اجرا می کنیم. از این میان شش قطعه را حسین علیشاپور و چهار قطعه را علی اصغر شاه زیدی می خواند. در این میان چهار قطعه بی کلام هم داریم که از ساخته های خودم، حسین دهلوی و روح الله خالقی هستند.

رهبر ارکستر ملی گفت: ما همیشه کارهای بی کلام هم در برنامه هایمان داریم. چرا که این موسیقی، موسیقی پاپ نیست که خواننده بتواند یک نفس 10 قطعه را پشت سر هم بخواند و باید فرصتی برای تازه کردن نفس در اختیارش گذاشت تا بعد از خواندن دو، سه قطعه استراحت کند. از 10 قطعه باکلامی که متعلق به علی تجویدی است نیز تنظیم چهار قطعه توسط من انجام شده است و شش قطعه را دیگران تنظیم کرده اند.

او با اشاره به دیگر برنامه های ارکستر ملی تاکید کرد: 20 و 21 دی به تبریز می رویم و 26 دی در آن جا با وحید علیپور، رهبر ارکستر جوانی که از باکو می آید و می خواهد یک سری از کارهایش را با رشید وطن دوست اجرا کند روی صحنه می رویم. در بهمن نیز سه اجرا در جشنواره موسیقی داریم. بعد از اجرا در افتتاحیه جشنواره موسیقی فجر به کرمان می رویم. چون کرمان یکی از مراکز استانی جشنواره موسیقی فجر است و بعد به تهران برمی گردیم و در اختتامیه اجرا خواهیم کرد.

شهبازیان در مورد خواننده ای که ارکستر ملی را در جشنواره موسیقی فجر همراهی می کند، گفت: هنوز مشخص نشده است. چون به دنبال اجرای آثاری هستیم که در این 40 سال اجرا و پخش شده است و مردم دوستشان دارند. کارهایی مانند «ای کاروان آهسته ران» و تاکید مسئولین جشنواره اجرای چنین آثاری است که من هنوز پارتیتورهایشان را پیدا نکرده ام و به زودی مشخص خواهد شد که چه آثاری را اجرا می کنیم. در کنار این ها اجرای اثری که جواد معروفی در چهارگاه برای پیانو نوشته است و حسین دهلوی برای ارکستر تنظیمش کرده است و 10، 12 دقیقه است حتما اجرا خواهد شد. در اسفند نیز با اجرای آقای پوریا اخواص و جمال الدین منبری اجراهای ارکستر ملی در سال 97 بسته می شود.

افتخار می کنم که در یادمان تجویدی می خوانم

در حاشیه تمرین های امروز ارکستر ملی، علی اصغر شاه زیدی هم در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: بسیار خوشحالم که ارکستر ملی ایران به رهبری استاد فریدون شهبازیان برنامه ای را در یادبود استاد علی تجویدی تدارک دیده است. افتخار می کنم که می توانم در کنسرتی به یاد این هنرمند بزرگ موسیقی ایرانی به عنوان خواننده حضور داشته باشم.

شاه زیدی که از خوانندگان مکتب اصفهان است، ادامه داد:چند روزی است که حال مساعدی ندارم اما چون خودم را مدیون استاد علی تجویدی می دانم و می توانم کارهای ایشان را بخوانم باعث افتخار من است که در کنار استاد شهبازیان و ارکستر ملی به عنوان خواننده حضور دارم. با وجود اوضاع نامساعد جسمانی که در این چند روز برای من پدید آمده تن به قضا دادم و امیدوارم شرمنده مخاطبان نشوم چون می دانم برای برگزاری این کنسرت زحمت بسیار فراوانی کشیده شده پس لازم است در بهترین و باکیفیت ترین شکل ممکن حضور داشته باشم.

ارکستر ملی جای همه خوانندگان خوب است

حسین علیشاپور دیگر خواننده ی ارکستر ملی در اجرای پیش رو، گفت: حدود چهار ماه پیش به استاد فریدون شهبازیان پیشنهاد دادم که شبی برای اجرای آثار استاد تجویدی توسط ارکستر ملی در نظر گرفته شود. اتفاقا در همان برنامه بود که پیشنهاد دادم استاد علی اصغر شاهزیدی نیز در این برنامه به عنوان خواننده حضور داشته باشد که خوشبختانه این پیشنهاد با نظر مساعد استاد شهبازیان روبرو شد و ماجرا به سمتی رفت که بنده در کنار استاد شاه زیدی به عنوان خواننده حضور داشته باشم.

او ادامه داد: آثار استاد علی تجویدی دارای رپرتوار غنی و خوبی است که مجموعه هایی چون ارکستر ملی می توانند آثار این هنرمند بزرگ و استاد دیگر موسیقی از جمله یاحقی، خالقی و دیگر بزرگان را در مجموعه هایشان استفاده کنند. زیرا این کارها دارای پتانسیل فراوانی است که می تواند در ارکسترملی مورد استفاده قرار گیرد. من براین باورم که چنین اجراهایی برای ارکستر ملی لازم و ضروری است و می تواند به اجراهایی فرا ملی تبدیل شود.

این خواننده موسیقی ایرانی درباره همکاری های دیگر خود را با ارکستر ملی ایران گفت: فعلا هیچ چیزی مشخص نیست البته قرار بود در ارکستری که با اجرای آثار استاد جمال الدین منبری برگزار می شد به عنوان خواننده حضور داشته باشم اما چون در زمانی که هماهنگ شده بود، کنسرتی را با استاد اردشیر کامکار دارم بنابراین نمی توانم همراه ارکستر باشم اما همکار خوبم پوریا اخواص در این کنسرت به عنوان خواننده حضور خواهد داشت. البته من بر این باورم در ارکستر ملی همه خواننده های خوب باید بخوانند زیرا این ارکستر محلی نیست که یک خواننده به صورت ثابت حضور داشته و دیگران فرصتی برای ارائه کارهایشان نداشته باشند.

علیشاپور در بخش پایانی صحبت های خود درباره کیفیت کنونی ارکستر ملی تاکید کرد: من به نسبت شرایط و وضعیت موجود موسیقی کشورمان ضعف خاصی را نمی بینم. زیرا برای ارزیابی یک مجموعه ای چون ارکستر ملی باید با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم به ارزیابی بپردازیم.

ارکستر ملی ایران در تازه ترین اجرایش ساعت 21:30 روز پنجشنبه 29 آذر 1397 تازه ترین کنسرت خود را با عنوان «شب یادمان استاد علی تجویدی» برگزار می کند. در این کنسرت که به رهبری فریدون شهبازیان برگزار می شود، علی اصغر شاه زیدی خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی و حسین علیشاپور خواننده و مدرس موسیقی ایرانی به عنوان خواننده حضور دارند.

عکس ها: امیر رسام مهر

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: