طرح ترکیبی مترو و دوچرخه در شهر ری اجرا شد

کدخبر: 2295142

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفت: برای نخستین بار در کشور طرح ترکیبی مترو و دوچرخه در مترو شهر ری به اجرا درآمد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه، فرنوش نوبخت در این باره اظهار داشت: برای نخستین بار در کشور، طرح ترکیبی مترو و دوچرخه از ایستگاه مترو شهرری به اجرا در آمد. وی با اشاره به اینکه این طرح برای تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه، با استقبال خوب شهروندان اجرا شد تصریح کرد: از این پس دوچرخه سواران درتمام روزهای هفته به غیر از ساعات 6 و 30 تا 9 و 30 دقیقه صبح ها و عصر ها از ساعت16 تا 19 که پیک مسافری محسوب می شود می توانند با دوچرخه های تاشو با ابعاد30×60×90 وارد مترو شوند. نوبخت افزود: ورود با دوچرخه های معمولی نیز در روزهای جمعه و ایام تعطیل و 13 روز اول فروردین مجاز است و تنها دلیل محدود کردن ورود دوچرخه های معمولی در روزهای تعطیل، خلوتی ایستگاه ها و قطارها است چرا که با توجه به حجم بالای مسافر که در طول هفته از مترو استفاده می کنند امکان ورود دوچرخه به واگن ها وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: با اجرا شدن این طرح فرصت استفاده کردن از مترو برای دوچرخه سواران محیا شد و دوچرخه سوارانی که از دوچرخه های عادی استفاده می کنند فقط مجاز به ورود به واگن هایی هستند که با برچسب هایی بر روی بدنه قطار مشخص شده ولی دوچرخه سوارانی که از دوچرخه های تاشو استفاده می کنند مجاز به ورود به تمامی واگن ها هستند. مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در ادامه در خصوص دیگر الزامات حمل دوچرخه توسط مسافران در اماکن مترو افزود: سوار شدن بر روی دوچرخه در تمامی ایستگاه ها و قطارهای مترو ممنوع است و مسافران دارای دوچرخه تنها مجاز به حمل در اماکن مترو هستند، همچنین حمل دوچرخه‌های برقـی به صورت روشـن در اماکـن متـرو و استفـاده از پـله‌های برقی و آسانسـوردر ایستگاه‌هـای متـرو جهت حمل دوچـرخه ممنـوع است. نایب رئیس هیات مدیره شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با تاکید بر اینکه مسافران دارای دوچرخه باید توان جسمی و مهارت حمل دوچرخه از پله‌های ثابت ایستگاه را داشته باشند تصریح کرد: مسئولیت جبران خسارت وارد شده به تجهیزات ایستگاه و قطارها در مواقع حمل دوچرخه بر عهده مسافر حمل کننده دوچرخه است و مسئولیت ناشی از عدم رعایت موارد ایمنی در محیط پیرامون ورودی‌های ایستگاه‌های که در تملک و حیطه مترو نیز بر عهده مسافر دوچرخه سوار است وهمچنین مسافرانی که اقدام به حمل دوچرخه توسط مترو را دارند باید مراقب برخورد دوچرخه با دیگر مسافران باشند و باعث اذیت و آزار مسافران دیگر نشوند. نوبخت با تاکید بر اینکه لباس مسافران حمل کننده دوچرخه باید متعارف با عرف عمومی و شرعی جامعه باشد گفت: هر مسافر مجاز به حمل تنها یک دستگاه دوچرخه است و دوچرخه‌ها باید تمیز و ملحقات اضافی نداشته باشد و استقرار دوچرخه در کنار در‌های قطار و پلکان واگن‌های قطارهای دو طبقه و رها کردن دوچـرخه در ایستگاه‌ها و واگـن‌های قطار ممنوع است و همچنین جهت ایمنی بیشتر دوچرخه توسط صاحب آن مهار شود. وی خاطرنشان کرد: مسئولیــت حفاظت و نگهداری از دوچــرخه از بدو ورود به امـاکن متـرو تا خــروج از آن به عهـده مسافر حمل کننــده دوچرخه است و شرکت بهـره برداری راه آهـن شهری تهران و حومه هیچ مسئولیتی در برابر صدمه دیدن و مفقود شدن دوچرخه نمی پذیرد و تمام مسئولیت‌ها به عهده شخص حمل کننده دوچرخه است. مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه خاطرنشان کرد: برای اینکه حادثه و اتفاق خاصی پیش نیاید ماموران در محوطه ایستگاه ها حضور دارند مسافرانی که اقدام به حمل دوچرخه از طریق مترو می کنند باید جهت حفظ ایمنی خود و دیگر مسافران، کمال همکاری و تعامل را با عوامل ایستگاه داشته باشند. تهرام/7243/ 1539 /

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: