رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران

اصلاحات ارضی دهه ۴۰ آغازگر چالش‌ امروز در حوزه کشاورزی و آب است

کدخبر: 2295259

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران گفت: اصلاحات ارزی در دهه ۴۰ آغازگر چالش‌های امروز کشور در حوزه آب و کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدحسین شریعتمدار امروز در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس دوسالانه اقتصاد آب که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت:‌ افزایش قیمت نفت در دهه ۱۳۴۰ به تخصیص یارانه‌های بیشتر کمک کرد و در نیمه دوم دهه ۸۰ آثار فیزیکی این امر به صورت خشک شدن تالاب‌ها و همچنین افت آبهای زیرزمینی مشخص شد.

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران افزود: نابودی فئودالیزم ارزی و توسعه کشاورزی دو هدفی بود که با شروع اصلاحات ارزی دنبال می‌شد که هدف اول محقق و هدف دوم ناموفق باقی ماند.

وی اظهار داشت: پس از بالا رفتن بهای نفت و اعطای یارانه‌های بیشتر به بخش کشاورزی در نیمه دوم دهه هشتاد، بخشی از تالاب‌ها خشک و تعداد دشت‌های ممنوعه از ۲۲ مورد در سال ۴۵ به ۳۵۵ مورد در سال ۹۴ رسید.

شریعتمدار گفت: پس از اصلاحات ارضی و پس از آنکه استراتژی توسعه ملی براساس ساخت زیربناها و اتکا بر منابع نفتی و همچنین توسعه کشاورزی با استفاده از چاه‌های عمیق و سدسازی رونق گرفت، مالکان اراضی جدید به دلیل اینکه تولید آب در قالب‌های جدید صرفه بیشتری داشت، از ترمیم منابع آب موجود خودداری کردند.

وی با اشاره به طرح فدک و مشکلاتی که با اجرایی شدن این طرح برای کشور به وجود می‌آمد، افزود:‌ در سال ۹۰ این طرح از سوی دولت مورد توجه قرار گرفت، اما با مطالعات انجام شده متوجه شدیم، عواقب ناشی از اجرایی شدن طرح مذکور می‌تواند برای کشور بسیار آسیب‌زا باشد.

شریعتمدار اظهار داشت: بنابراین، جمعی از فعالان این حوزه با تلاش فراوان و به همت اتاق بازرگانی ایران مانع اجرای طرح شدند.

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران گفت: بنابراین مقرر شد، براساس قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، اتاق بازرگانی ایران به حوزه کشاورزی آب ورود کند و پیرو آن، مرکز ملی مطالعات راهبردی آب شکل گرفت.

وی همچنین به شکل‌گیری بنیاد شورورزی ایران برای استفاده از منابع آب شور موجود در کشور خبر داد و گفت: طرح جامع بهره‌وری آب کشور و تدوین استراتژی اصلاح و ترمیم آب با همکاری مجلس در دستورکار قرار دارد.

این همایش با مشارکت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، وزارت نیرو، شرکت‌های مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران و مهندسی آبفای کشور و معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: