لهستان، حذف‌شده رویدادهای فرهنگی ایران

کدخبر: 2304757

گروه‌های هنری لهستان در پی برگزاری نشست ضدایرانی ورشو، از برنانه‌های هنری و فرهنگی ایران حذف شده‌اند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا ، در سال های گذشته کشور لهستان به سبب ویژگی های فرهنگیش، پای ثابت برنامه های بین المللی ایران بوده است. اما به سبب اتفاقات اخیر در حوزه روابط دو کشور ایران و لهستان گروه های هنری لهستانی از برنامه های آتی حذف می شوند.

لغو هفته فیلم لهستان در واکنش به اقدام ضد ایرانی این کشور

در جدیدترین رویداد شهرام کرمی، مدیر کل هنرهای نمایشی اعلام کرده است دو گروه لهستانی دعوت شده به فجر 37، از گردونه فجر حذف شده اند. وی این مسئله را ناشی از سیاست های ضد ایرانی کشور لهستان برشمرده و گفته است در اعتراض به سیاست دولت لهستان و نشست ضد ایرانی که قرار است در کشور لهستان برگزار شود، تصمیم گرفتیم اجرای این نمایش ها را در جشنواره تئاتر فجر لغو کنیم.

هر چند اعلام حذف لهستانی ها در گفتگو با یک خبرگزاری رخ داده و به شکل بیانیه اعلام نشده است؛ اما مدیرکل هنرهای نمایشی در باره برنامه لهستانی ها در فجر جزییاتی بیان کرده است از جمله اینکه نمایش «سکوت» قرار بود به عنوان یک نمایش محیطی عظیم در پارکینگ تالار وحدت اجرا شود و «شهر بد» در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر.

هر چند روز گذشته خبرگزاری تسنیم از قول معاون وزیر امور خارجه لهستان که برای دیدار با همتای ایرانی خود در تهران حضور یافته است، اعلام کرد «نشستی که با همکاری آمریکا ماه آینده در ورشو برگزار می شود، به هیچ وجه علیه جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.»

آقای عراقچی نیز در این نشست دوجانبه اعلام کرده بود «ایران اجازه ائتلاف سازی علیه منافع خود را به هیچ کشوری در منطقه یا خارج از آن نخواهد داد.»

23دی ماه نیز حسین انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی در پیامی در صفحه شخصی خود اعلام کرد «ایرانی، اقوام و ملل مختلف به ویژه لهستانی ها را در شرایط سخت با آغوش باز میزبانی کرده است. میهمان که حرمت میزبان را نگاه ندارد، نمی تواند انتظار داشته باشد به میهمانی خود ادامه دهد. به پاس عزت ایران و ایرانی، برگزاری هفته فیلم لهستان در تهران موکول به رفتار مناسب ورشو خواهد شد.»

حال با حذف لهستانی ها از تئاتر فجر و هفته فیلم مختص لهستان، به نظر می رسد حضور لهستانی ها در فضای فرهنگی ایران سخت تر نیز خواهد شد. این مسئله برای جشنواره بین المللی فیلم فجر می تواند حادتر شود.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: