روزنامه لبنانی تحلیل کرد

افول نتانیاهو و غافلگیری‌های بازدارنده محور مقاومت

کدخبر: 2313295

یک روزنامه لبنانی نوشت: همه شاخص‌ها و گزارش‌های میدانی در منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه حاکی از افول عمر سیاسی نتانیاهو و به دنبال آن نابودی قریب الوقوع رژیم اسرائیل است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه لبنانی «البناء» در یادداشتی به قلم «محمد صادق الحسینی» با عنوان «سلاح دروغ نتانیاهو و شگفتی‌های بازدارنده ائتلاف مقاومت» به تشریح دروغ پردازی‌ رهبران رژیم صهیونیستی درباره قدرت صنایع نظامی آن و تشریح بخشی از قدرت بازدارندگی مقاومت برای نابودی این رژیم پرداخت.

در ابتدای این یادداشت آمده است: همه شاخص‌ها و گزارش‌های میدانی در منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه حاکی از افول عمر سیاسی نتانیاهو و به دنبال آن نابودی قریب الوقوع رژیم اسرائیل است.

نویسنده لبنانی افزود: در یک تلاش جدید برای فرار از این سرنوشت اجتناب ناپذیر، نخست‌وزیر اسرائیل در جریان بازدید از پایگاه دریایی اسرائیل در بندر حیفا در تاریخ دوازدهم فوریه سخنانی پوچ و بی‌مغز بیان داشت که از جمله آن نقل قولی از زبان شرکت صنایع هوایی اسرائیل بود و بعید هم نیست که این شرکت به نتانیاهو برای بیان این اظهارات، رشوه‌ای هم داده باشد.

نتانیاهو گفت که «موشک‌های تل آویو قادر به رسیدن به فاصله‌های بسیار دور و هر دشمنی هستند...»؛ در هفته‌های اخیر شرکت صنایع هوایی رژیم صهیونیستی (رافائل) ادعا کرده است که یک سلاح مخرب برای تخریب رادارها و استحکامات دشمن تولید کرده و نام آن را (ROCKS)گذاشته است. البناء نوشت: این سلاح که قادر به شلیک شدن از سکوهای زمینی یا دریایی یا جنگنده‌ها و بالگردهاست و شرکت اسرائیلی از آن حرف زده روز بیست و دوم فوریه جاری در نمایشگاه هوایی شهر بنگلور در جنوب غربی هند به شکل فرضی نمایش گذاشته شد.

این یادداشت افزود: از این جهت، نمایش فرضی گفته می‌شود که شرکت سازنده این سلاح که نام آن را رسانه‌های وابسته به سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نام «قاتل اس 300 و اس 400» بر آن نهاده‌اند تنها ویدیویی از این سلاح ادعایی به نمایش گذاشت.

نویسنده با ذکر چند دلیل تاکید کرد که سلاح تازه تولید شده اسرائیلی هیچ خطری برای مواضع و تاسیسات ارتش سوریه و متحدانش در سوریه، لبنان یا ایران ندارد. نخست اینکه این سلاح اسرائیلی که اخیرا به نمایش گذاشته شد به گفته «فادیم کوزیولین»، استاد آکادمی علوم نظامی روسیه تنها یک نوع پهپاد با نام مینی هارپی است.

وی افزود: این هواپیمای شناسایی تنها هشت کیلومتر مواد منفجره حمل می‌کند، بنابراین چگونه این مقدار نسبتا کم می‌تواند استحکامات زیر زمینی یا مواضع رادار یا سکوهای پرتاب موشک زمین به هوا و غیره را نابود کند؟ به نوشته البناء، بزرگ‌ترین شاهد از قابلیت محدود این سلاح همان چیزی است که در ویدیو در نمایشگاه هوایی هند در بنگلور نشان داده شده است. هدف، بر اساس ویدئو، فقط یک ام.زد.کا.تی M Z K T 7930 ، یک سازه نظامی سنگین ساخت بلاروس است ک به عنوان سکوی پرتاب موشک از آن استفاده می‌شود.

این سکوها، زمانی که مجهز به موشک‌های دفاع هوایی یا موشک‌های میان برد اسکندر هستند، در هوای آزاد نمایش داده نمی‌شود در انتظار اینکه یک هواپیمای اسرائیلی سر رسیده و به آن حمله کند و مورد هدف قرار دهد، بلکه بخشی از سیستم دفاع جوی، مرتبط به واحدهای نظارت و شناسایی و اخلالگرهای الکترونیکی است تا از آن در برابر انواع موشک و هواپیماهای دشمن، یعنی اسرائیل آمریکا و یا ناتو که از کشورهای همسایه روسیه شلیک شود، محافظت کند.

در همین راستا مهندسان روسی و صنایع نظامی روسیه بسیاری از سامانه‌های جنگ الکترونیکی را طراحی و تولید می‌کنند که در سطح جهان بی نظیر هستند تا با چنین تهدیدات بالقوه‌ای برخورد کنند و یکی از مهمترین سامانه‌های جنگ الکترونیک به گفته پروفسور فادیم کوزیولین شامل «کراسوخا» است که پیشرفته ترین سیستم جنگ الکترونیک جهان محسوب می‌شود.

کراسوخا برای جنگ الکترونیک ساخته شده و قابل حمل به صورت زمینی است، رادارهای زمینی، رادار هوابرد (به خصوص سیستم اواکس) و هم چنین توانایی مختل کردن ماهواره های مدار پایین زمین از جمله قابلیت های این سامانه هستند، این سامانه می‌تواند دستگاه‌های الکترونیکی را هدف قرار دهد و فعالیت آن‌ها را مختل کند، این سامانه قابلیت رهگیری دستگاه‌های الکترونیکی تا برد 300 کیلومتر را دارد.

البناء نوشت: این فقط مشتی نمونه خروار است که به علاقه مندان فرصت می‌دهد در زمینه دستیابی به یافته‌های دقیق و واقعیت‌هایی که دروغ‌های تبلیغاتی نتانیاهو و دستگاه تبلیغاتی آزاردهنده و زنگدار وی را به خوبی نشان می‌دهد، تحقیق کنند.

علاوه بر طیف گسترده‌ای از سامانه‌های جنگ الکترونیکی روسیه شامل شامل مانند لیر3، کراسوخا ، مسکو 1 ، باغ وحش 1 و گارمون، رادار ایرانی با تکنولوژی بالا و فوق العاده با نام «معراج» وجود دارد که با فناوری بسیار ویژه کار می‌کند و برد چهار صد و پنجاه کیلومتری دارد که قادر به نظارت و پیگیری همزمان دویست هدف هوایی است و سپس این اطلاعات یا اهداف هوایی و موقعیت‌های آن را با دقت بی پایان و مستمر خود، به سیستم دفاع هوایی باور - 373 انتقال می‌دهد با توجه به اینکه که این رادارها به پیگیری اهداف هوایی و تعیین مداوم مکان آن ادامه می‌دهد تا وقتی که آن را کنترل و یا با موشک‌های دفاع هوایی ایرانی مدل صیاد4 سرنگون کند که بر روی سازه نظامی سنگین مدل ظفر ایران حمل می‌شود.

البناء نوشت: این موضوع که تمام این سلاح‌های جنگ الکترونیک توسط ارتش روسیه در سوریه استفاده می‌شود و برخی، اگر نه همه آنها در اختیار ارتش سوریه و متحدان آن نیز قرار دارد، موجب وحشت نتنیاهو و رهبری نظامی و سیاسی وی است که او را وادار به بیان سخنانی پوچ و بی‌محتوا در هنگام بازدید از پایگاه دریایی اسرائیل در حیفا کرد و سپس این ویدیو مضحک درباره «اسلحه قاتل موشک‌ها» را ساخته و در روز 22 فوریه در نمایشگاه هوایی در هند به نمایش گذاشت.

البناء افزود: با توجه به همه این سیستم‌های تخصصی در جنگ الکترونیک و با توجه به کمبود اطلاعات موجود در مورد اینکه ارتش سوریه و متحدان آن همه یا برخی از این سیستم‌ها را در اختیار دارند، ما می‌گوییم که با توجه به همه این موضوع ممکن است تشخیص معنای سخنان چند روز قبل دریادار «علی شمخانی» دشوار باشد هنگامی که گفت: «ما بزودی خواهیم دید که پیشرفت مهمی در زمینه تقویت قدرت بازدارندگی مقاومت در سوریه صورت می‌گیرد».

البناء افزود: اما مطمئنا به این معنی است که این سیستم‌ها به طور کامل یا بخشی از آن فعال خواهد شد. در هر دو مورد، نتنیاهو و به ویژه رهبران نظامی وی، در هر رویارویی نظامی پیش رو در جبهه شمالی سرزمین‌های اشغالی با شگفتی‌های بزرگی روبرو می‌شوند که برایشان ناگوار خواهد بود، فرقی نمی‌کند که یک مقابله محدود یا جنگ تمام عیار باشد.

نویسنده تاکید کرد: توجه داشته باشید که ناظران متخصص درباره جنگ‌های مدرن با توجه به قابلیت‌های عظیم الکترونیکی و سلاح‌های متعلق به ائتلاف مقاومت در جبهه شمالی سرزمین‌های اشغالی ، بعید نمی‌دانند که بزرگ‌ترین شگفتی‌ها یا شوک‌هایی که نتانیاهو دریافت می‌کند، شگفتی‌سازی نیروهای ائتلاف مقاومت با ورود به قدس اشغالی و نه تنها ورود به الجلیل و سیطره بر آنجاست. البناء نوشت: بنابراین آیا سفر چند هفته پیش نتانیاهو به عمان به منظور درخواست کمک از آن برای مقابله با احتمال اقدام نیروهای ائتلاف مقاومت به آغاز مرحله جدید از حمله راهبردی برای آزادسازی قدس اشغالی بوده است و آیا سفر وزیر خارجه عمان به مسکو هم در همین راستا بوده است؟ امتیازهای اعطایی نتانیاهو به پوتین در نشست روز چهارشنبه هفته جاری چه خواهد بود؟.

نویسنده ادامه داد: آیا ادامه تلاش نتانیاهو با کمک لابی‌های صهیونیستی در آمریکا برای به رسمیت شناختن تسلط اسرائیل بر جولان در کنگره آمریکا نشانه این نیست که او هیچ ایده مثبتی برای رئیس جمهور روسیه نخواهد داشت که همین امر نیروهای ائتلاف مقاومت را به اجرای مرحله پایانی حمله راهبردی خود برای پایان دادن به موجودیت کامل رژیم اسرائیل و انتقال به مرحله جدیدی در تاریخ منطقه ملزم می‌کند.

البناء در پایان آورده است: مرحله‌ای که مرحله انتقال به برنامه‌های بازسازی و توسعه پایدار در همه کشورهای عربی و اسلامی با همکاری محکم هر کدام از کشورهای روسیه، چین ، هند و حتی آمریکا و کشورهای اروپایی است، البته اگر به آن بر اساس اصل برابری و منافع متقابل و احترام کامل به حاکمیت هر کشوری در خاک خود و منابع طبیعی آن تمایل داشته باشند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: