تحلیلگر افغانستانی: ایران امریکا را مجبور به تجدید‌نظر در سیاست‌هایش می‌کند

کدخبر: 2325314

 اگر مقاومت ملت و نظام ایران ادامه  پیدا کند، دشمن مجبور می شود در سیاست های خود نسبت به ایران تجدید نظر کند

نسیم آنلاین :‌ علی اصغر عابدی، کارشناس امور منطقه با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی براینکه «نه جنگ خواهد شد و نه ما مذاکره می کنیم»، گفت: این سخن بصیرت افروز به خاطر نتیجه ای بود که از مذاکرات برجام بدست آمده بود و نتیجه گیری از این موضوع بود که آمریکا نه تنها از این توافق خارج شد بلکه تحریم های جدیدی علیه ایران وضع نمود.

این کارشناس سیاسی و مخاطب رادیو پشتوی معاونت برون مرزی صداوسیما افزود: دشمنی آمریکا با ایران کماکان باقی است و اگر مذاکرات جدید هم صورت گیرد، این دشمنی کاهش نمی یابد. چون دشمنی و مشکل اصلی آمریکا با ایران اینست که اینها یک دولت و نظام قوی و مردمی در ایران را تحمل نمی کنند. امریکا می خواهد یک نظام ضعیف و دست نشانده در ایران بر سر کار بیاورد که در تمام امور از جمله معاملات اقتصادی و سیاسی خود تابع امریکا و حافظ منافع امریکا در منطقه باشد. همانگونه که در کشورهای عربی ما می بینیم که آمریکا براساس همین ملاک با آنها رابطه و تعامل دارد. اینکه آیا در برابر این دشمنی، مذاکرات نتیجه بخش است یا مقاومت؟ تجربه ای که ما تا امروز داشتیم مقاومت بیشتر نتیجه داده و نتیجه مذاکرات این بوده که شدت تحریم های امریکا علیه ایران شدت یافته است. چنانکه بعد از برجام، تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کرد و بطور یکجانبه از این توافق خارج شد. نشانه هایی وجود دارد که مقاومت همیشه موفق و مفید بوده است. امریکا اعلام کرد که ما کشتی های نظامی خود را به منطقه می فرستیم و ممکن است علیه ایران عملیات نظامی انجام دهیم ولی وقتی رهبر معظم انقلاب راه مقاومت را اعلام کرد و امریکا این موضع را دید، از هدف خود عقب نشینی کرد.

این کارشناس سیاسی افغانستانی درادامه افزود: ترامپ در سفر خود به ژاپن علناً گفت که ما هیچ قصدی برای جنگ با ایران نداریم و خواهان تغییر نظام در ایران نیستیم و این تغییر موضع نتیجه مقاومت ایران بود. بنا بر این مقاومت نتیجه مثبتی داده است و حتی چهره های ضد ایران در داخل امریکا که دست به دست رژیم صهیونستی داده و همواره خواهان فشار بیشتر بر ایران هستند از جمله جان بولتن، این افراد هم به خاطر مقاومت ایران منزوی شدند. الان اگر امریکا پیشنهاد مذاکرات می دهد فقط بدین خاطر است که از این مذاکرات برای خود امتیاز بگیرد و سپس از توافق خود عقب نشینی کند که نمونه این ادعا، برجام است.

وی درپایان گفت: به نظر من مقاومت ایران می تواند در موضع امریکا تغییر ایجاد کند. چون وقتی امریکا می بیند که ملت و دولت ایران بر اصول و حرف خود پایبند هستند، امریکا به این نتیجه می رسد که تحریم ها و دشمنی های امریکا با ایران نتیجه نداده است بنا بر این مجبور است در راه خود تجدید نظر کند. از یک سو امریکا از تمام فشارهای نظامی و سیاسی و اقتصادی خود و تهدیدهای خود استفاده کرده و از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران در برابر تمام این فشارها و تهدیدها مقاومت کرده است، بنا بر این اینک امریکا به دنبال یک راه آبرومندانه است که از این تنش و معضل بیرون بیاید به همین خاطر گاهی دم از مذاکرات می زند و من یقین دارم که اگر مقاومت ملت و نظام ایران ادامه پیدا کند باز هم دشمن مجبور می شود در سیاست های خود نسبت به ایران تجدید نظر کند که یکی از این سیاست ها تحریم ها علیه ایران است.

ارسال نظر: