آنچه نماینده دادستان درباره «ریخته‌گران» گفت

آیا سهام‌دار عمده بانک سرمایه نقشی در فساد بانک ندارد؟

کدخبر: 2325596

بررسی سهام داران بانک سرمایه نشان می دهد پس از صندوق ذخیره فرهنگیان با سهم 47.7 درصدی فردی به نام بهروز ریخته گران با 38.1 درصد سهام دومین سهام‌دار این بانک است و وی توانسته با اقدامات خود بیش از 1200 میلیارد تومان از این بانک خارج کند.

نسیم آنلاین : تاکنون ده جلسه دادگاه در رابطه با پرونده بانک سرمایه برگزار شده است. پرونده‌ای با اتهامات فراوان و رقم تخلف 14 هزار میلیارد تومانی، این پرونده از فوتبالی‌ها تا بازیگران را درگیر کرده اما یک بخش شناخته نشده دارد.

در اکثر جلسات دادگاه برگزار شده نام شخصی به میان آمده که عدم حضور وی در روند دادرسی جای تعجب دارد. بهروز ریخته گران با دارا بودن 38.1 درصد از سهام بانک سرمایه بزرگترین سهام دار پس از صندوق ذخیره فرهنگیان است. نماینده دادستان در نهمین جلسه دادگاه بانک سرمایه، خانی مدیر عامل این بانک و اعضای وقت هیئت مدیره را پادوی ریخته‌گران معرفی می‌کند.

آنطور که پیداست ریخته گران با وجود بدهی‌های فراوان بانکی و حتی ممنوع المعامله بودن، بعد از ورود به سهام این بانک توانسته‌ است مبالغ قابل توجهی از منابع این بانک را از آن خارج کند.

قهرمانی نماینده دادستان در این باره می‌گوید: آقای ریخته‌گران سهامدار ۳۸ درصد بانک سرمایه هستند در خصوص سهام وی در این بانک در شعبه سوم بازپرسی دادسرای امور اقتصادی پرونده‌ای موجود است که ۱۶۰۰ میلیارد تومان آقای ریخته‌گران تسهیلات بانکی داشته است .

نماینده دادستان می‌افزاید: مدیران یاسر ضیایی، محمدرضا خانی، محمدعلی هادی، خادم، باقری، حیدرآبادی پور، احمدی و بیرانوند از طریق امضا مصوبات تسهیلات به سپرده گذاران نقش مستقیمی داشته‌ و با ارتکاب مجرمانه تسهیلات را در اختیار شرکت‌ها و گروه ریخته‌گران از سال ۹۲ تا ۹۵ قرار داده‌اند .

نماینده دادستان ادامه داد: اعضای وقت بانک سرمایه و آقای خانی به بهانه بالا بودن هزینه تمام شده برای دریافت تسهیلات بالاتر وجوه تسهیلات را به شرکت توسعه تجارت قشم واگذار می‌کرده‌اند تا شرکت‌ها وجوه مذکور را با سود ۲۷ درصد دریافت کنند. شرکت توسعه پایدار قشم به حیات خلوت برای گرفتن تسهیلات غیر قانونی مخصوصاً برای گروه ریخته گران تبدیل شده بود .

در ادامه به نحوه دریافت بخشی از تسهیلات گرفته شده توسط ریخته‌گران که در دادگاه بانک سرمایه مطرح شده است می‌پردازیم:

تسهیلات 95 میلیاردی بدون وثیقه

ریخته گران با استمساک به سهام دار بودن در بانک سرمایه از این بانک به عنوان یک کیف پول شخصی استفاده می‌کرده است. طبق گفته قهرمانی نماینده دادستان ریخته گران به حیدرآبادی مدیرعامل بانک سرمایه نامه‌ای می‌زند و تقاضای ۱۲۰ میلیارد برای یک پروژه ساختمانی می‌کند، آقایان هیئت مدیره همان روز ۹۵ میلیارد تومان مصوب می‌کنند و اسم آقای ریخته گران را نمی‌آورند و تنها اسم پروژه‌اش را می‌آورند و حتی تاریخ مصوبه را نیز نمی‌زنند، اما آقای هادی از دستش در می‌رود و تاریخ را می‌زند.

وی افزود: آقایان مصوب می‌کنند ۹۵ میلیارد تومان به حساب آقای ریخته گران بریزند این افراد مانند غارتگر به جان اموال مردم افتاده بودند و به راحتی ۹۵ میلیارد تومان بدون وثیقه ترهینی به آن فرد اختصاص می‌دهند .

50 میلیاردی که برنگشت

قهرمانی در جلسه نهم دادگاه بار دیگر درباره نقش ریخته‌گران در پرونده بانک سرمایه، اظهار داشت: بانک سرمایه دو مصوبه داشت یکی در تاریخ ۲/۲/۹۵ و دیگری در تاریخ ۱۱/۲/۹۵ که امضای آقایان نیز در آنجا موجود است. در اینجا ۵۰ میلیارد تومان برای شرکت سایه‌گستر مصوب می‌کند تا بتواند هلدینگ تشکیل دهد و در مصوبه دیگری ۱۰۰ میلیارد تومان مصوب می‌کنند که به منظور افزایش سرمایه انجام می‌شود .

وی افزود: چند نکته وجود دارد شرکتی که قرار است افزایش سرمایه دهد باید گزارش توجیهی داشته باشد، اما این شرکت نداشت از طرفی افزایش سرمایه باید بر اساس مصوبه مجمع باشد، اما مصوبه مجمع را نیز ندارد از طرفی دیگر باید در روزنامه رسمی ثبت شود، اما در روزنامه رسمی نیز ثبت نشده است موضوع اینجا است که این پول به کجا رفته است؟ این پول سر از جیب آقای ریخته‌گران درمی‌آورد و در همان تاریخ ۱۱/۲/۹۵ قراردادی با آقای ریخته‌گران انجام می‌شود و از حساب بدهکاران داخلی بانک سرمایه می‌آید بدین معنا که در این حساب به طور موقت پولی برداشته می‌شود و به جیب ریخته‌گران می‌رود، اما تا امروز نیز در جیب ریخته‌گران مانده است که این نابود کننده نظام بانکی است .

ترکمنچای بانکی

نماینده دادستان نحوه دریافت یکی از تسهیلات گرفته شده توسط ریخته گران را ترکمنچای بانکی خوانده و اظهار می‌کند: قراردادی توسط اوحدی (وکیل ریخته گران) تنظیم می‌شود و بین آقایان حیدرآبادی و خانی مبادله می‌شود و طبق آن ۸۰ میلیارد تومان به ریخته‌گران تسهیلات داده می‌شود.

بنا بر این گزارش طبق اظهارات داداستان، بهروز ریخته گران توانسته است با اقدامات مجرمانه و با قدرتی که از سهام داری بانک سرمایه داشته 610 میلیارد تومان به عنوان تسهیلات به غیر از این بانک خارج کند در کنار این بر اساس لیستی که از بدهکاران بانک سرمایه در سال 95 منتشر شده بود ریخته گران 645 میلیارد تومان شخصاً یا به اسم شرکت‌های خود به بانک سرمایه بدهکار است. در مجموع رقم بدهی ریخته گران را می‌توان بیش از 1200 میلیارد تومان دانست.

با این حال و باوجود اینکه نام این متهم دانه‌درشت بارها و بارها در دادگاه‌های بانک سرمایه از سوی نماینده دادستان و متهمین پرونده برده شده، غیبت خود وی در دادگاه امری عجیب و قابل تأمل است.

ارسال نظر: