افزایش ابهامات در مورد بیت کوین

تشدید ابهامات با واگذاری اختیار ارزهای دیجیتال به دولت

کدخبر: 2329185

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه موضوع تولید بیت‌کوین به دولت محول شده است، گفت: خرید و فروش بیت‌کوین در ایران ممنوع است و مردم نباید وارد این حوزه شوند.

نسیم آنلاین : ارزهای دیجیتال و ماینرها در هفته های اخیر به موضوعی چالشی در کشور تبدیل شده است. یکی از دلایل این امر مشخص نبودن قوانین و شیوه استفاده از آن است.

تولید بیت‌کوین در ماه‌های اخیر در کشور رونق چشم گیری داشته و موجب شده تا گروه زیادی از مردم با هدف کسب سود بیشتر به خرید ماینر برای استخراج این رمز ارز روی بیاورند.

سودهای بالای تولید بیت کوین موجب شده تا در مرغداری ها ، مزارع کشاورزی و کارخانجات صنعتی و ... عده ای با برق رایگان مشغول ماین بیت کوین شوند.

تولید بیت‌کوین آنهم با برق صنعتی و بعضاً رایگان درحالی روبه افزایش است و عده ای از ایران بعنوان قطب جدید استخراج بیت کوین یاد‌ می‌کنند که طبق اعلام مسئولان، قانونی برای این فعالیت در کشور وجود ندارد.

ناصر حکیمی معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در گفت گویی با رسانه ها اعلام کرد رباره تولید بیت کوین موضوع به دولت محول شده است. وی گفت:

«درباره تولید بیت کوین موضوع به دولت محول شده است. اما خرید و فروش آن در داخل کشور با توجه به مصوبه شورایعالی مبارزه با پولشویی ممنوع است. البته باید بین تولید و خرید و فروش بیت‌کوین تفکیک قائل شد.بانک مرکزی در چند مرحله در این خصوص توضیح داده است و یک پیش نویس سیاستنامه هم منتشر کرده و بنا دارد بنا به اقتضا بیانیه های لازم را در زمان مناسب به مردم بدهد تا از ورود آسیب به عموم جلوگیری شود.

نکته صریح اینکه خرید و فروش بیت‌کوین در ایران ممنوع است، در نتیجه مردم نباید وارد این حوزه شوند. نوسان قیمت بیت‌کوین بسیار زیاد است ضمن آنکه این ارزها ریسک قانونی هم دارند. لذا توصیه اکید میکنیم که مردم وارد این بازی نشوند.»

ابهامات استفاده از بیت کوین

چندی قبل وزیر ارتباطات کلنگ ساخت یک مزرعه بیت کوین را به زمین زده بود. اذری جهرمی دی ماه ۹۶در سفر به البرز مرکز تجارت بین الملل منطقه ویژه اقتصادی پیام را افتتاح رسمی کرد. جایی که یکی از ۸ شرکت دانش بنیانی که کلنگ ایجاد ساختمان آن ها به زمین خورد در زمینه استخراج بیت‌کوین فعالیت میکند. شرکت مهندسی برهان نوآوران آینده (سهامی خاص) با نام اختصاری مبنـا در صفحه درباره ما خود نوشته است:‌ شرکت مبنا همچنین موفق به راه اندازی فارم تخصصی استخراج رمز ارزها در مقیاس بزرگ (سوله­‌های 840 متر مکعبی) در منطقه ویژه اقتصادی پیام شده است. توانایی اجاره توان پردازشی با قیمت رقابتی، نگهداری و تعمیرات ماینر از مزایای رقابتی شرکت مبنا است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد دستگاههای استخراج بیت کوین در لیست اقلام ممنوعه خردادماه سال 97 یا همان کالاهای گروه 4 قرار نگرفته‌اند. از سوی دیگر بررسی اسناد و اظهارنامه‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر قسمتی از دستگاههای ماینر موجود در کشور از مبادی رسمی و حتی با تخصیص ارز نیمایی وارد کشور شده‌اند.

ارسال نظر: