رژیم صهیونیستی عامل تشدید بحران در روابط آنکارا و واشنگتن

کدخبر: 2329962

روزنامه الاخبار یکی از عوامل تشدید بحران در روابط میان آنکارا و واشنگتن را دشمنی رژیم صهیونیستی با آنکارا دانست.

روزنامه الاخبار یکی از عوامل تشدید بحران در روابط میان آنکارا و واشنگتن را دشمنی رژیم صهیونیستی با آنکارا دانست زیرا این رژیم موشکهای اس 400 را خطری برای جنگنده های اف 35 خود می داند.

روزنامه لبنانی الاخبار در نسخه اینترنتی خود، در تحلیلی از تشدید بحران در روابط آنکارا واشنگتن بر سر اقدام ترکیه به خرید سامانه دفاع موشکی اس 400 از روسیه، نوشت با اعلام آمریکا به خودداری از فروش جنگنده های اف 35 به ترکیه، این بحران وارد مرحله جدیدی شده است.

الاخبار افزود: در همین حال برخی محافل دیپلماتیک و نظامی پیش بینی می کنند با نصب و به کارگیری موشکهای اس 400 در ترکیه، تحریمهای آمریکا برضد ترکیه افزایش یابد زیرا دونالد ترامپ پیشتر تهدید کرده بود در صورت ادامه سیاست آنکارا درباره موضوع اس 400، اقتصاد ترکیه را نابود خواهد کرد.

همزمان برخی اطلاعات از بسته تحریمی جدید آمریکا برضد ترکیه حکایت دارد از جمله توقف صادرات لوازم یدکی و لوازم نظامی مخصوص هواپیماهای اف 16 که ارتش ترکیه از 240 فروند آن برخوردار است. این تحریمهای جدید مشکلات بسیار برای ترکیه به همراه خواهد داشت به ویژه به این علت که 80 درصد تسلیحات ارتش این کشور آمریکایی است. با این حال برخی منابع دیپلماتیک در آنکارا انتظار دارند مذاکرات مستقیم بر سر خرید هواپیماهای روسی سو 57، هر چه سریعتر با مسکو آغاز شود؛ موضوعی که پیروزی دیپلماتیک روسیه در روابط با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه محسوب می شود.

الاخبار تصریح کرد در همین حال همگان می دانند که یکی از عوامل تشدید بحران در روابط آنکارا واشنگتن، ادامه تلاش سازمانهای وابسته به لابی صهیونیستی در دشمنی با آنکاراست زیرا اسرائیل از جنگنده های اف 35 برخوردار است و موشکهای اس 400 خطری برای این جنگنده ها محسوب می شود.

نهادهای مالی بین المللی میزان خسارت ترکیه را از تصمیم آمریکا مبنی بر دور کردن آنکارا از طرح ساخت و توسعه اف 35، حدود 12 میلیارد دلار برآورد کرده اند. برخی منابع سیاسی و نظامی یکی از سناریوهای احتمالی را علاوه بر پایان یافتن رؤیای ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا، خارج شدن این کشور از پیمان ناتو یا تصمیم برخی اعضای اتحادیه اروپا به اخراج ترکیه از این پیمان می دانند.

خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر: