قدرت پوشالی نیروی دریایی امپراتوری سابق

کدخبر: 2330150

در حالی که نیروی دریایی پادشاهی انگلیس از اواسط قرن هجدهم تا اوسط قرن بیستم قدرت بلامنازع در آب های جهان بود. امروزه بدنبال تشکیل ائتلاف دریایی برای رویارویی با ایران است و از تقابل تنهایی پرهیز می کند. همچنین رسانه های انگلیس نیز از کوچک بودن ناوگان دریایی این کشور می گویند.

نسیم آنلاین : نیروی دریایی انگلیس پس از شکست ناوگان آرمادای اسپانیا از انگلستان،به قدرت بلامنازع آب ها تبدیل شد. آرمادا به معنای واقعی کلمه، بزرگترین و مساعدترین نیروی دریایی جهان بود.، یک ناوگان ‏متشکل از ۱۳۰ کشتی از نوع گالئون در اوت ۱۵۸۸ با هدف حمله به انگلستان بادبان برافراشت.

اسپانیایی ها دومین کشور استعمارگر بعد از پرتغال با تأسیس این ناوگان دریایی مدعی شکست ناپذیری در دریا بودند. با ظهور انگلیس بعنوان استعمارگر جدید قاره آمریکا، اسپانیا سعی در حذف این رقیب داشت. در نهایت با ادامه تنش های این دو رقیب و شکست ناوگان آرمادای اسپانیا از انگلستان، انگلیس با کمک این نیرو توانست امپراتوری خود را بنا نهد و در جنگ های جهانی دست برتر را در دریا داشته باشد. این ناوگان از اواسط قرن هجدهم تا اواسط قرن بیستم نیرومندترین نیروی دریایی جهان بود.

اما این روزها که تحولات در دنیا با سرعت زیادی پیش می رود اوضاع قدرت دریایی انگلستان نیز بسیار متفاوت شده، نمونه اخیر آن توقیف نفتکش آن ها توسط نیروی ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بدلیل نقض قوانین بین المللی با وجود اسکورت آن توسط ناو جنگی «اچ ام اس مونتز» بود.

اکسپرس چاپ لندن در مطلبی به دنبال تنش اخیر ایران و انگلیس در آب های خلیج فارس، کارشناسان نظامی با اشاره به ناتوانی و عملکرد بسیار ضعیف نیروی دریایی انگلیس تاکید کردند که ناوگان دریایی نظامی بریتانیا برای مقابله با درگیری های بین الملل بسیار کوچک است.

قدرت این ناوگان نسبت به جایگاه نظامی خود در ۳۰ سال گذشته بسیار افول کرده و تحولات اخیر توان کنونی انگلیس در منطقه خاورمیانه را زیر سوال می برد.

کارشناسان دریایی بر این باورند که توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران بیانگر شکست لندن در تاسیس یک قدرت بلامنازع در منطقه خاورمیانه است.

در زمان جنگ فالکلند در سال ۱۹۸۲ ناوگان دریایی رویال انگلیس دارای ۱۳۴ کشتی نظامی بود؛ درحالی که در سال ۲۰۱۹ تعداد این ناوگان به ۷۹ کشتی کاهش یافته است.

وزیر خارجه بریتانیا گفت: لندن به دنبال راه‌اندازی ناوگانی به رهبری اتحادیه اروپا «برای محافظت از ناوبری امن و تأمین امنیت خدمه و بار کشتی‌ها در این منطقه حیاتی» است.

او همچنین گفت با کشورهایی متعددی از جمله، عمان، آلمان، فرانسه، ایتالیا و فرانسه گفتگو کرده و همچنین منتظر پیشنهاد تازه آمریکا برای تامین امنیت کشتیرانی است. وزیر امور خارجه بریتانیا در پارلمان گفت که درجه هشدار را برای کشتی‌هایی که به آبهای ایران و بخصوص تنگه هرمز سفر می‌کنند، به درجه سه افزایش داده است.

او از تمام کشتی‌های بریتانیایی که به منطقه سفر می‌کنند خواسته دولت و بریتانیا را مطلع کنند، تا حد امکان بصورت گروهی در منطقه تردد کند و در صورت امکان پرچم خود را تغییر دهند.

در حالیکه پس از توقف نفتکش انگلیس در تنگه هرمز با واکنش شدید دولت انگلستان همراه شد. در عقب نشینی آشکار سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا روز دوشنبه با تأکید بر اینکه توقیف این نفتکش «غیرقانونی» بوده است گفت: «ما به دنبال منازعه با ایران نیستیم اما توقیف یک کشتی در آب‌های بین‌المللی ... غیرقابل قبول و غیرقانونی است».

با وجود اقرار رسانه های انگلستان به ضعف نیروی دریایی خود. مقامات دولت این کشور نیز در حال عقب نشینی از مواضع خود وبرای جبران ضعف در دریا به دنبال ائتلاف دریایی با دیگر کشور ها علیه ایران هستند.

در همین راستا امیر دریادارخانلری فرمانده نیروی دریای ارتش نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اقدام انگلیس در توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق می‌گوید: "همگان واقفند که دوران گردن کلفتی و پرسه زدن در دریا تمام شده و باید به منافع ملت‌ها و حق حاکمیت همه کشور‌ها احترام گذاشت.

همچنین وی این نوید را می‌دهد که پهپاد‌های جدیدی بویژه از انواع دوربرد و قاره پیما به نیروی دریایی ارتش افزوده می‌شود.

ارسال نظر: