مذاکرات صلح همراه با محوریت دولت و ملت افغانستان

کدخبر: 2330734

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از دیدار با رئیس مجلس سنای افغانستان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مذاکرات صلح را تنها با محوریت دولت و ملت افغانستان به رسمیت می شناسد.

فضل هادی مسلمیار رئیس مجلس سنای افغانستان عصر امروز (شنبه 12 مرداد ماه) با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

لاریجانی پس از این دیدار یک ساعته در نشست خبری با همتای افغانستانی ضمن تشکر از پذیرش دعوت ایران از سوی هیأت رئیسه مجلس سنای افغانستان گفت: افغانستان کشور دوست، همسایه و برادر ماست و در سال هایی که افغانستان با سختی هایی رو به رو بود ملت و دولت ایران همواره برای یکپارچگی، استقلال و امنیت افغانستان کنار این کشور همسایه ایستاده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز هم سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که با محوریت دولت افغانستان برای صلح کنار این کشور بایستد اظهار داشت: در جلسه امروز در زمینه همکاری های اقتصادی و گسترش این همکاری ها ، ترتیبات جدیدی برای تأمین نیازهای مردم افغانستان و همکاری هر چه بیشتر تجار دو کشور گفتگو کردیم.

وی همچنین با اشاره به استمرار همکاری های دو کشور در قالب کمیته های پنج گانه عنوان کرد: امروز موضوع امنیت و مسئله آب و رایزنی های منطقه ای هم بررسی شد.

لاریجانی در تشریح نشست امروز اظهار داشت: در بحث صلح پایدار افغانستان ما از کمیته ای که این کشور برای صلح در نظر گرفته است حمایت می کنیم.

رئیس قوه مقننه با انتقاد از عملکرد امریکایی ها که به دنبال برقراری مذاکرات صلح بدون حضور دولت افغانستان هستند گفت: ما تنها مذاکره صلح را با حضور دولت و ملت افغانستان به رسمیت می شناسیم.

لاریجانی همچنین با اشاره به بدعهدی امریکایی ها در مذاکرات هسته ای 12 ساله با ایران افزود: اینکه امریکا بعد از سال ها مذاکره، همه چیز را بر هم می زند و آقای ظریف را به عنوان مسئول اصلی مذاکره تحریم می کند تناقض امریکایی هاست.

وی همچنین با تبریک برگزاری انتخابات مجلس و هیأت رئیسه مجلس افغانستان ابراز امیدواری کرد: انتخابات ریاست جمهوری این کشور هم با موفقیت انجام شود.

رئیس مجلس سنای افغانستان هم با تاکید بر اینکه صلح در افغانستان با محوریت دولت و ملت این کشور برقرار می شود گفت: در موضوع صلح در افغانستان با جمهوری اسلامی ایران هم نظر هستیم.

فضل هادی مسلم یار رئیس مجلس سنای افغانستان در این دیدار ضمن تشکر از دعوت تهران برای این دیدار اظهار داشت: ما امروز بحث های خوبی داشتیم و با جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل افغانستان هم نظر هستیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که افغانستان به آنها دچار است گفت: ما از رهبری معظم ایران در برخورد با مهاجران افغانستانی تشکر می کنیم همچنین قدردان جمهوری اسلامی ایران در پذیرش برابر اتباع افغانستانی برای تحصیل در مدارس ایران هستیم.

رئیس مجلس سنای افغانستان با بیان اینکه بحث امروز این کشور موضوع صلح است افزود: از جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنیم که صلح در افغانستان را با محوریت دولت و ملت افغانستان حمایت می کند.

مسلم یار در پایان از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در برخورد با داعش تشکر کرد و این مقابله را نشانه اخلاص و برادری جمهوری اسلامی ایران دانست.

خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر: