روز درهای باز مساجد در آلمان برگزار شد

کدخبر: 2336199

مساجد آلمان در روز ۷ اکتبر سال جاری، باشعار شهروندان میهن خود را می‌سازند میزبان هزاران شهروند غیرمسلمان بودند.

مساجد آلمان در روز ۷ اکتبر سال جاری، میزبان هزاران شهروند غیرمسلمان بودند. سال‌هاست که روز درهای باز مساجد همزمان با روز وحدت آلمان در ایالت‌های مختلف این کشور برگزار می‌شود. آیمان مازیک، رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان در گفت‌وگو با رادیو کلیسا کلن، این روز را فرصتی مناسب برای آشنایی غیرمسلمانان با فرهنگ اسلامی دانسته است. در ادامه بخش‌هایی از مصاحبه او را می‌خوانید:

شعار امسال روز درهای باز مساجد، «شهروندان میهن خود را می‌سازند» بود. میهن از نگاه شما به چه معنایی است؟

برای من میهن یادآور خانواده، دوران کودکی، جوانی و تحصیل است. من با شنیدن این کلمه، احساس امنیت می‌کنم. بنابراین وطن برای من به معنای همه زندگی و خاطراتم است.

از نگاه شما افراد می‌توانند بیش از یک میهن داشته باشند؟

بله، طبیعی است که شهروندان در هر جامعه‌ای، پیشینه‌ای دارند و ممکن است از کشورها و یا شهرهای دیگر مهاجرت کرده باشند. بنابراین اینکه کسی به دو مکان احساس تعلق داشته باشد، غیرطبیعی نیست.

اما در حال حاضر، کلمه وطن بیشتر برای مرزگذاشتن میان فرهنگ‌ها و ادیان مختلف در آلمان استفاده می‌شود. آیا شعار امسال روز درهای باز مقابله با این مسئله است؟

متاسفانه ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که بسیاری از گروه‌های افراطی با سواستفاده از کلمه میهن، رفتار تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه خود با مهاجران را توجیه می‌کنند. با این حال، اکثر آلمانی‌ها در روز وحدت آلمان می‌خواهند اعلام کنند که انجسام و یکپارچگی در بخش‌های زیادی از جامعه ایجاد شده است و باید این امر گسترش یابد. این در حالی است که گروه‌های افراطی می‌خواهند در جامعه شکاف ایجاد کنند. ما به همین دلیل، امسال بر روی مفهوم وطن متمرکز شده‌ایم. وطن برای ما مکانی برای انسجام و همزیستی مسالمت‌آمیز است.

شما چند هفته پیش خواستار محافظت بیشتر مساجد در آلمان شدید و گفتید که مؤسسات اسلامی در شرایط خطرناکی قرار دارند. به نظر شما حمله به مساجد به چه دلایلی اتفاق می‌افتد و چطور می‌توان با آن مقابله کرد؟

متاسفانه حمله به پیروان ادیان در جهان در حال گسترش است و تنها به آلمان محدود نمی‌شود. در هر جامعه‌ای گروه‌هایی خاص وجود دارند که تنوع در جامعه را نمی‌پذیرند. به نظر می‌رسد، این گروه‌ها در سال‌های اخیر در آلمان قدرت بیشتری گرفته‌اند. متاسفانه تعداد پیام‌های توهین‌آمیز و حملات کلامی افزایش یافته است و این نوع خشونت همیشه به حملات جسمی ختم می‌شود. این دقیقاً همان چیزی است که ما در حمله به مسلمانان و یهودیان در جامعه آلمان می‌بینیم. به همین دلیل ما خواستار حمایت بیشتر پلیس هستیم. البته ما مسلمانان نیز باید بیشتر برای معرفی فرهنگ اسلامی تلاش کنیم و مقابل تبعیض و نژادپرستی بایستیم. یکی از کارهایی که ما در این راستا انجام می‌دهیم، برگزاری روز درهای باز مساجد است که هر سال در روز وحدت آلمان برگزار می‌شود و در این روز غیر مسلمانان را با اسلام و مساجد آشنا می‌کنیم.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: