مبادلات رژیم صهیونیستی با آذربایجان ۳ برابر مبادلات ایران-آذربایجان است!

کدخبر: 2338038

ایران در صادرات کالایی به آذربایجان رتبه ۸ را دارد و بازار ایران نیز در اولویت ۳۵ کشور آذربایجان است. بر این اساس به نظر می‌رسد افراط برخی دولتمردان در اعتماد به کشورهای غربی و غفلت از بازار کشورهای همسایه، حداقل در زمینه تجارت خارجی به نفع رژیم اشغالگر قدس بوده است.

یکی از ضعف‌های نقشه تجاری ایران، سهم اندک مبادلات ایران با ۱۵ کشور همسایه است. در این زمینه بررسی میزان مبادلات ایران و کشور آذربایجان نشان می‌دهد گرچه میزان صادرات ایران به این کشور طی ۱۱سال اخیر در حدود ۴۰۰ میلیون دلار نوسان داشته، اما در همین مدت سهم ایران از بازار این کشور از حدود ۶ درصد در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ به حدود ۳/۶ درصد در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

همچنین میزان واردات ایران از این کشور نیز از ۲۴۰ میلیون دلار در سال ۸۷ به حدود ۳۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ رسیده است. بر این اساس طی ۱۱ سال اخیر میزان مبادلات دو کشور کاهش ۲۶ درصدی را تجربه کرده است.

اما نکته مهم در مبادلات کالایی ایران و کشور آذربایجان این است که درحالی کل مبادلات دو کشور در سال ۲۰۱۸ حدود ۴۴۸ میلیون دلار بوده که در همان سال ۲۰۱۸ مبادلات رژیم اشغالگر قدس با کشور آذربایجان حدود یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون دلار یا به عبارتی ۳ برابر کل مبادلات ایران-آذربایجان است.

در یک جمع‌بندی، ایران در صادرات کالایی به آذربایجان رتبه ۸ را دارد و بازار ایران نیز در اولویت ۳۵ کشور آذربایجان است. بر این اساس به نظر می‌رسد افراط برخی دولتمردان در اعتماد به کشورهای غربی و غفلت از بازار کشورهای همسایه، حداقل در زمینه تجارت خارجی به نفع رژیم اشغالگر قدس بوده است.

«نود اقتصادی»

ارسال نظر: