وضعیت فعلی مبارزه با قاچاق کالا مثبت نیست

کدخبر: 2340704

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ارزیابی بنده از وضعیت فعلی مبارزه با قاچاق کالا مثبت نیست. اگر دستگاه‌های متولی به وظایف خود درست عمل می‌کردند، منابع مالی زیادی نصیب کشور می‌شد. در این صورت اصلا نیازی به سهمیه‌بندی بنزین برای افزایش درآمد هم نبود.

محمد حسین فرهنگی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پیرامون قانون مبارزه با قاچاق کالا گفت: در موضوع مبارزه با قاچاق کالا مشکل قانون نیست بلکه مشکل اجرا، هماهنگی دستگاه‌­­ها و پیگیری‌­های مؤثر در این زمینه است.

وی ادامه داد: در بخش‌های مختلف از سوخت گرفته تا پوشاک شاهد قاچاق هستیم. این موضوع برای تولیدکننده و مصرف‌کننده مشکل‌ساز است و کل نظام توزیع را دچار مشکل می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا در سال ۱۳۹۲ گفت: به یاد دارم در آن سال‌ها گزارش‌های زیادی ارائه می‌شد، مبنی بر اینکه بخش زیادی از قاچاق کالای کشور از گمرکات و بنادر اصلی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای همین منظور قانون مبارزه با قاچاق کالا در سال ۱۳۹۲ تصویب شد. باید از دستگاه‌های متولی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ... در این باره سوال کرد. ارزیابی بنده از وضعیت فعلی مثبت نیست. اگر دستگاه‌های متولی به وظایف خود درست عمل می‌کردند، منابع مالی زیادی نصیب کشور می‌شد. در این صورت اصلا نیازی به سهمیه‌بندی بنزین برای افزایش درآمد هم نبود.

فرهنگی با اشاره به قاچاق قیر از کشور و کمبود آن در داخل گفت: اخیرا گزارشی مطالعه می‌کردم که در آن به قاچاق قیر از کشور علی‌رغم کمبود آن در داخل پرداخته شده بود. مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه تعداد زیادی از گمرکات کشور دستگاه‌های بازرسی الکترونیکی همچون دستگاه ایکس ری ندارند. این یک ضعف­ محسوب می‌شود، البته مشکلات مدیریتی فراوانی هم داریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره تعلل ۶ ساله در راه‌اندازی سامانه یکپارچه مبارزه با قاچاق کالا گفت: این سامانه قرار بود راه‌اندازی شود و دستگاه‌های متولی گزارش فعالیت‌های خود را اعلام کنند. طی ۶ سال گذشته منتظر بودیم سامانه مذکور راه‌اندازی و عملیاتی شود ولی عملاً این چنین نشد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: