معاون اجتماعی فرهنگی شهردار تهران: سه مرکز بازپروری معتادان به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

کدخبر: 915558

حجت‌الاسلام امرودی افزود: پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوان جهت پیشگیری از اعتیاد بسیار موثر است/ شهرداری برنامه‌های متنوع و مناسبی در این رابطه به ویژه در تابستان داشته است

به گزارش «نسیم»، حجت الاسلام امرودی موضوع مواد مخدر را یکی از آسیب‌‌های اجتماعی مهم عنوان کرد و گفت: این معضل اجتماعی تعداد زیادی از افراد جامعه را به صورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر کرده است که جهت کاهش این بلیه اجتماعی تنها تلاش یک دستگاه اثر بخش نخواهد و همه مردم و نهادهای دولتی و غیر دولتی باید در حد توان خود جهت پیشگیری از اعتیاد وارد عرصه عمل شوند .

قائم مقام معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران، اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را راهکار مناسب جهت پیشگیری از اعتیاد برشمرد و افزود: شهرداری تهران نیز در این رابطه اقداماتی را انجام و برنامه هایی نیز در دستور کار دارد .

حجت الاسلام امرودی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک میان شهرداری تهران، اعضاء شورای شهر و برخی از نمایندگان مجلس جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد اظهار داشت: این جلسات به صورت هفتگی برگزار و راهکارهای کاهش گرایش به مواد مخدر، مقابله و پیشگیری از اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی بررسی می‌شود. همچنین در آخرین جلسه مشترک مقرر شد که نمایندگانی از قوه قضایه نیز در این جلسات هفتگی مشترک حضور داشته باشند .

وی افزود: شهرداری جهت کاهش این آسیب اجتماعی امکاناتی را با همکاری موسسات و سازمان های مردم نهاد برای ترک اعتیاد معتادین همچنین مددسرا و سامان سراها ایجاد کرده است و افرادی که در این حوزه دچار آسیب شده‌اند یا بی‌خانمان و درمانده یا به اصلاح کارتن خواب باشند در آنجا نگهداری می‌شوند و در برخی از شب‌های زمستان 2500 نفر در این مکان‌ها نگهداری شدند .

قائم مقام معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران ‏با بیان اینکه ماموریت شهرداری خاص است و نمی‌تواند این افراد که در مددسراها سکنا می‌یابند را حبس کرده یا برای آنها حکم صادر کند، گفت: سایر قوا و دستگاه‌های مرتبط باید پای کار آیند و در این رابطه به صورت هماهنگ همکاری‌های لازم را به عمل آورند .

حجت الاسلام امرودی ادامه داد: برای اینکه این حرکت شهرداری به یک موضوع اجتماعی تبدیل شود باید مصوبات شورای مشترک بین نمایندگان مجلس، شورای شهر و مجلس شورا را بین مردم رواج دهیم و نیاز است، صدا و سیما و رسانه‌ها نقش مهم اطلاع‌رسانی را در این رابطه ایفا کنند .

وی با تاکید بر اینکه پر کردن اوغات فراغت جوانان و نوجوان جهت پیشگیری از اعتیاد بسیار موثر است، گفت: شهرداری برنامه‌های بسیار متنوع و مناسبی در این رابطه به ویژه در تابستان داشته است .

این مقام مسوول در شهرداری با اشاره به اینکه تابستان فصل مناسبی است که خانواده‌ها در کنار هم باشند و اوقات فراغت را به صورت دوستانه و در فضایی صمیمی بگذرانند، گفت: در همین رابطه تورهای گردشگری با قیمت نازل و برخی رایگان برپا شده و خانواده‌ها می توانند با تماس به شماره 137 از جزئیات مسیر این تورها مطلع شوند. همچنین شب های ماه مبارزک رمضان نیز برنامه های ویژه ای برای خانواد ها برای بعد افطار در بوستان های شهر تهران در حال اجرا است که با استقبال پر شور خانواد ها و شهروندان روبه رو شده است .

حجت الاسلام امرودی گفت: با همکاری بسیج، مساجد و آموزش و پرورش همه امکانات را به میدان آورده ایم که اوقات فراغت جوانان و نوجوان به بهترین شکل ممکن پر شود و این موضوع گامی مهم جهت پیشگیری از اعتیاد به شمار می‌رود .

وی اقدامات فرهنگی در مورد اصلاح سبک زندگی و حفظ هویت دینی، ملی، انقلابی و محلی را از موضوعات اساسی هدف‌گذاری شده شهرداری تهران عنوان کرد، افزود: اصلاح سبک زندگی نتیجه پیشگیری از اعتیاد و کاهش گرایش به مواد مخدر را به همراه دارد همچنین با حفظ هویت ملی و محلی که امروزه در حال تهدید است می توان به این موضوع دست یافت .

قائم مقام معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران ‏با اشاره به راه اندازی 374 سرای محله در تهران گفت: مطالعات نشان داده است؛ وقتی افراد محله یکدیگر را می‌شناسند، اعتیاد و طلاق کاهش، ازدواج افزایش و مشکلات مردم بهتر حل می‌شود .

حجت الاسلام امرودی با بیان اینکه سرای محلات به صورت هیئت امنایی اداره شوند، اظهار داشت: هر سرای محله 14 خانه دارد که یکی از اینها خانه پژوهش نام دارد که در سال 92 و 91 دو تحقیق تحت عنوان نیمرخ محله در این خانه انجام شد و نتیجه آن مشخص شدن میزان آسیب دیده گی در حوزه اعتیاد محلات بود. در واقع با استفاده از نتایج این تحقیق اهالی سرای محله در جریان هستند که چند معتاد در محله ساکن و یا چند نفر در معرض اعتیاد هستند .

وی بیان داشت: در 13 خانه دیگر افراد محل با همکاری یکدیگر سعی می کنند با حفظ هویت عمومی به نوعی به هم کمک کرده که هم از آسیب‌های اجتماعی در امان باشند و هم به کسانی که دچار آسیب شده اند، یاری رسانند .

وی با اشاره به اینکه برای خانواده معتادان در شهرداری برنامه ریزی خاصی نیست و متولی این موضوع بهزیستی است، گفت: اما حمایت های ما از طریق سازمان رفاه و مشارکت های مردمی در این رابطه انجام می‌گیرد .

حجت الاسلام امرودی خاطر نشان کرد: شهرداری با در اختیار گذاشتن فضاهایی برای بازپروری معتادان بسیار به موسسات مردم نهاد مرتبط با کاهش آسیب اجتماعی اعتیاد کمک می‌کند و در نشستی که با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای شهر داشتیم، مقرر شد؛ شهرداری تهران متولی ساخت و راه‌اندازی سه مرکز فعال جهت ترک اعتیاد شود.

ارسال نظر: