معتمدآریا: نمی‌توانم درباره فیلم "بهمن" منصفانه صحبت کنم

کدخبر: 977413

فاطمه معتمدآریا بازیگر فیلم سینمایی "بهمن" در نشست خبری این فیلم گفت: می‌دانم که برای همه، تماشای ۱۰۰ دقیقه سکون در این فیلم کار دشواری است و به صبر و حوصله نیاز دارد که ما این روزها اصلا آن را نداریم

نشست رسانه ای "بهمن" با حضور جواد نوروزبیگی تهیه کننده، مرتضی فرشباف کارگردان، نسرین مرعشی نویسنده و فاطمه معتمدآریا، مریم شیرازی و احمد حامد بازیگران "بهمن" در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد . در ابتدای این نشست که اصغر نعیمی منتقد سینما اداره آن را برعهده داشت، خطاب به معتمدآریا درباره سال‌های دوری اش از سینما پرسید که این بازیگر سینما پاسخ داد: بعد فیلم "پریناز"، "اینجا بدون من" بهرام توکلی را داشتم که به خوبی اکران شد اما بعد از آن فیلم، کار نکردم تا به "بهمن" آمدم . البته مطبوعاتی‌ها ۳۰ سال است که مرا می شناسند و به همین دلیل هوایم را دارند . معتمدآریا افزود: از آنجا که در این فیلم بازی کردم نمی توانم منصفانه درباره آن صحبت کنم، اما باید بگویم از هر لحظه فیلم مشعوف شدم و امروز که "بهمن" را در برج میلاد دیدم، از دیدن آن انرژی گرفتم . این بازیگر باسابقه سینما و تئاتر همچنین با اشاره به سکون "بهمن" گفت: می دانم که برای همه، تماشای ۱۰۰ دقیقه سکون در این فیلم کار دشواری است و به صبر و حوصله نیاز دارد که ما این روزها اصلا آن را نداریم . مرتضی فرشباف، کارگردان "بهمن" هم درباره قصه این فیلم توضیح داد: تم اصلی فیلم تلفیقی از رابطه مادر، مادربزرگم و یک داستان کوتاه آمریکایی است. در واقع من از رابطه چند ماه آخر زندگی مادربزرگ و مادرم قصه این فیلم را ساختم . وی درباره نگارش فیلمنامه "بهمن" نیز خاطرنشان کرد: نسیم مرعشی نویسنده موفقی است و خیلی از سندیت های حال و هوای زنانه فیلم را او به تصویر کشید . ما چند ماه روی طرح خام قصه کار کردیم و بعد از ۵-۶ مرتبه وقتی قرار شد که خانم معتمدآریا در کنارمان باشد، فیلمنامه را مجددا بازنویسی کردیم. در واقع این فیلمنامه نزدیک به ۱۱ مرتبه بازنویسی شد . کارگردان "بهمن" همچنین گفت که احمد حامد در بازنویسی فیلمنامه این فیلم نظرات خوبی داشت . در ادامه، احمد حامد درباره علت بازگشتش به سینما به عنوان بازیگر اظهار کرد: من بازیگر نیستم و بازیگری را هم دوست ندارم. اولین بار مانی حقیقی درخواست کرد که ماجرا را دوستانه قبول کردم و کار را انجام دادم. البته دراین مدت پیشنهاداتی از کارگردانان جوان داشتم اما هیچ کدام سماجت فرشباف را نداشتند. او جوان خوش ذوقی است و من هم به همین دلیل قبول کردم . جواد نوروزبیگی هم در سخنانی درباره تفاوت و تنوع سبک های کاری خود در تهیه فیلم های سینمایی اظهار کرد: انتخاب هایم همه آگاهانه هستند. معمولا انتخاب آثار کار بسیار سختی است و مسیر سختی برای انتخاب فیلمنامه ها و پذیرش آنها دارم. اینکه بتوان ادارات و سازمان‌ها را برای این فیلمنامه ها مجاب کرد سخت است؛ چرا که فیلم باید پیام جهانی داشته باشد تا بازتاب های خوبی بگیرد . نسیم مرعشی نویسنده این فیلم هم درباره تفاوت "بهمن" با فیلم "بی خوابی" کریستوفر نولان نیز گفت: "بهمن" با "بی خوابی" نولان کاملا متفاوت است و یکی از تفاوت های این فیلم زنانه و پلیسی بودن "بی خوابی" است. "بی خوابی" یکی از خطوطی است که ما استفاده کردیم اما در آن فیلم، بی خوابی خط اصلی ماجراست . فرشباف در تکمیل سخنان مرعشی بیان کرد: ایده بی خوابی در کار نولان گره افکنی است، اما ما در "بهمن" از بی خوابی برای رسیدن به یک عمقی از شخصیت و رسیدن به جزییات و شکل بازی بازیگر استفاده کردیم و محور اصلی داستان ما نیست . وی افزود: تم اصلی فیلم تاکید بر ایستایی، توقف زمان، سکون، پا به سن گذاشتن و قطع شدن ارتباطات است. این کار از لحاظ حرکت دوربین و از نظر اندازه و ریتم باید مانند بارش برفی که بی وقفه می بارد و نمی توان آن را متوقف کرد، پیش می رفت. "بهمن" نیازمند ته‌نشین شدن است و اتفاقات آنی و ضربه‌ها و شوک های سینمایی که برای تماشاچی خوشایند می‌آید با جهان این فیلم در تعارض است . در ادامه نشست فریده اسماعیلی، بازیگر نقش مادر در این فیلم نیز در سخنانی درباره علت همکاری اش با فرشباف اظهار کرد: اولین و مهمترین دلیلی که پذیرفتم در این فیلم بازی کنم، حضور معتمدآریا بود. به پشتوانه راهنمایی ها و راهکارهای ایشان این جرات را به خودم دادم که برای اولین بار در فیلم بازی کنم. در این فیلم نقش یک زن رنجور دم مرگ را بازی می کنم که اتفاقا خیلی جذاب نیست، اما سعی کردم تا جایی که در توان دارم این کار را به درستی انجام دهم . مریم شیرازی دیگر بازیگر این فیلم نیز عنوان کرد: من پیش از این نیز با فاطمه معتمدآریا در تئاتر بازی کرده بودم و بسیار از این همکاری، تصویری نیز لذت بردم .

ارسال نظر: