مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران: قیمت جهانی نفت دیر یا زود افزایش پیدا می‌کند

کدخبر: 986610

جوادی گفت: عربستان قدرت ادامه فروش نفت ارزان قیمت را برای بازه زمانی طولانی ندارد/ کاهش قیمت نفت فشار زیادی را بر دکل‌های کشورهای غربی خصوصا آمریکا وارد کرده است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، رکن‌الدین جوادی در حاشیه آئین یادمان سردار شهید خرمشهر و آبادان سیدعلی اصغر صالحی در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: برای کاهش چشمگیر قیمت نفت در بازارهای جهانی دو تعبیر وجود دارد که یکی به میزان عرضه و تقاضای این محصول بر می‌گردد و دیگری ناظر بر سیاست‌های برخی از کشورهای تولیدکننده نفت مانند عربستان سعودی در قبال ایران و روسیه است.

وی با اشاره به فزونی یافتن نسبت عرضه به تقاضی نفت در بازارهای جهانی عنوان کرد: این موضوع کاملا درست است و تاثیر مستقیمی بر قیمت نهایی این محصول خواهد گذاشت.

این به آن معناست که به دلیل افزایش قیمت نفت، سرمایه‌گذاری‌ها روی توسعه زیرساخت‌های این محصول در کشورهای نفت خیز در کنار منابع جدیدی مانند شیل اویل و گس اویل بالا رفته و هر چیزی که عرضه اش بالا برود، فروشنده ناگزیر به کاهش قیمت است.

با این حال کشورهای رقیب ایران و روسیه با تصمیم به ارزان‌فروشی خود درصدد فشار بر این دو کشور بودند که اقتصادشان وابسته به نفت است.

در مردادماه امسال عربستان تخفیف قابل توجهی را به خریدارانی داد که در گذشته با آنها قرارداد نفتی امضا کرده بود و این حرکت در کنار عدم تناسب میزان عرضه و تقاضا باعث ورود به این دور باطل شد.

وی با تاکید بر این که قیمت جهانی نفت دیر یا زود افزایش پیدا می‌کند و دور باطل به وجود آمده در این خصوص به پایان خود نزدیک می‌شود، متذکر شد: هم عربستان قدرت ادامه این راه را بنا به تعهدات و وابستگی‌های خود ندارد و هم فشار زیادی به دکل‌های نفتی کشورهای غربی به ویژه آمریکا به دلیل کاهش شدید قیمت نفت به وجود آمده است.

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که شتاب کاهش قیمت نفت متوقف و رو به برگشت شده است، خاطرنشان کرد: با این حال افزایش قیمت نفت به موضوعاتی همچون سیاست‌های کشورهای منطقه، تعاملات منطقه‌ای و حتی مذاکره هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 بستگی دارد.

وی همچنین در خصوص اکتشافات جدید نفتی در ایران گفت: سالیانه 300 هزار بشکه افت میادین داریم که میزان اکتشافاتمان بیش از این‌هاست.

ارسال نظر: