سوغات سعد حریری از واشنگتن چیست؟

کدخبر: 996898

رئیس "حزب المستقبل" لبنان با سفر به آمریکا و تلاش برای دخالت آشکار در امور داخلی یمن و حمایت از حملات عربستان، قصد دارد آرزوهای شکست خورده خود در ماجرای بحران سوریه را در یک کشور دیگر خاورمیانه احیا کند

حریری پس از ورود حزب الله به سوریه، عملیات روانی بی‌سابقه‌ای را علیه حزب‌الله برای متهم کردن این حزب به دخالت دادن لبنان در جنگ سوریه به راه انداخت ولی پس از جلوگیری حزب‌الله از نفوذ تکفیری‌ها به داخل خاک لبنان و کمک به ارتش برای مقابله با تروریست‌های مستقر در مرز سوریه و لبنان، طرح‌های سعد الحریری نیز نابود شد.
حسن پاکزاد - گروه بین‌الملل نسیم: سعد الحریری، رئیس حزب لبنانی المستقبل هفته گذشته در سفری دو روزه به آمریکا با مقامات این کشور درباره تحولات منطقه از جمله تحولات سوریه و یمن گفتگو کرد
اما ربط سعد الحریری به این موضوع چیست. وی که بیش از یک رئیس حزب لبنانی جایگاهی ندارد پس چرا به عنوان یک نماینده رسمی از لبنان به واشنگتن رفته و با وزیر خارجه و رئیس جمهور آمریکا دیدار می‌کند؟
سعد الحریری پسر کوچک رفیق الحریری، نخست وزیر اسبق لبنان در سال ۲۰۰۵ و پس از ترور پدر خود در حمله تروریستی، ریاست حزب المستقبل را بر عهده گرفت. سعد به دلیل آنکه در خانواده‌ای ثروتمند بزرگ شده بود آنچنان تجربه‌ای در سیاست نداشت و برادر بزرگ وی نیز به کار تجارت در عربستان مشغول بود و لذا مجبور به استفاده از مسئولان دیگر حزب المستقبل برای رهبری این حزب شد و در رأس این افراد، فواد السنیوره، نخست وزیر اسبق لبنان (اولین نخست وزیر پس از ترور رفیق حریری) شد.
فواد السنیوره به روابط استراتژیک با آمریکا و عربستان در لبنان شهرت دارد و سعد الحریری نیز بر اساس راهنمایی‌های وی روابط خود با آمریکا و عربستان را بر خلاف ملی‌گرایی پدر خود مستحکم کرد.
سعد الحریری پس از آنکه آنقدر مار خورده بود بالاخره افعی شد و اقدامات خود را علیه مقاومت بر اساس دستورات عربستان و آمریکا آغاز کرد. اولین اقدام حریری درخواست تأسیس دادگاه ویژه تحقیق درباره ترور رفیق حریری و پس از آن متهم کردن حزب الله و سوریه به دست داشتن در انفجار تروریستی سال ۲۰۰۵ و ترور پدرش کرد.
در تاریخ هفتم ماه می‌سال ۲۰۰۸، سعد الحریری با حمله به مواضع حزب الله در شهر طرابلس و اخراج مقاومت از آن، این شهر را به پایگاهی برای خود به منظور آزادی عمل بیشتر تبدیل کرد.
در ابتدای آغاز تحولات سوریه، اولین حزب لبنانی که برای کمک به مخالفان سوریه و بعد‌ها تروریست‌های سوری مانند جبهه النصره و «جیش الاسلام» وارد تحولات سوریه شد، حزب المستقبل بود. المستقبل از طریق شهر طرابلس اقدام به ارسال سلاح و نیرو به سوریه برای مبارزه با دولت مرکزی دمشق می‌کرد.
حریری پس از ورود حزب الله به سوریه، عملیات روانی بی‌سابقه‌ای را علیه حزب الله برای متهم کردن این حزب به دخالت دادن لبنان در جنگ سوریه به راه انداخت ولی پس از جلوگیری حزب الله از نفوذ تکفیری‌ها به داخل خاک لبنان و کمک به ارتش برای مقابله با تروریست‌های مستقر در مرز سوریه و لبنان، طرح‌های سعد الحریری نیز نابود شد.
با شکست‌های مستمر طرح‌های عربستان در سوریه و شکست تروریست‌ها و پیشروی‌های روز افزون ارتش این کشور و همچنین نابودی گروه‌های تروریستی وابسته به المستقبل در شهرهای طرابلس و صیدا، جایگاه سعد حریری و حزب آن در لبنان بسیار ضعیف شد
سعد حریری در این برهه زمانی متوجه شد که تنها راه عدم سقوط و باقی ماندن در صحنه سیاسی لبنان مذاکره با قدرت اول لبنان یعنی حزب الله و تلاش برای کم کردن تنش سیاسی در این کشور است
سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان بار‌ها به احزاب مختلف لبنانی به خصوص المستقبل درباره سرمایه گذاری بر سقوط دولت سوریه و پیروزی تکفیری‌ها در سوریه هشدار و اعلام کرد که دولت سوریه هرگز سقوط نخواهد کرد و ادامه جنگ در این کشور تنها باعث افزایش تلفات انسانی در این کشور خواهد شد.
اما سفر اخیر سعد حریری به آمریکا و دخالت آشکار وی در امور یمن و حمایت از حملات عربستان و همچنین انتقاد به اقدامات ایران در حمایت از دولت سوریه و انصار الله یمن نشان می‌دهد که وی بار دیگر آرزو‌های شکست خورده خود در سوریه را می‌خواهد با پشتیبانی آمریکا در یمن احیا کند
ارسال نظر: